183 רמב"ם, הלכות 'איסורי ביאה' פרק יט'.
184 רבי יעקב יוסף הכהן (כ"ץ) שהיה גדול תלמידי הבעש"ט עם המגיד ר' דב ממזריטש.
185 כי ברוב המקרים אדם מבחין ברע שבחברו ב'גודלו המופרז' ואינו יכול ליחסו לעצמו, לכן צריך להתבונן ולחפש לפחות שמץ מינהו.
186 "ואי אפשר לאדם שיקיים רמ"ח להשלים כל ימי השנה, כי כמה מצות שיש באחד מה שאין בחבירו, כגון שזה כהן, וזה לא גירש את אשתו, וכהנה רבות. רק כשיש אהבה שהוא אחדות נעשה כולם אדם אחד, ובין כולם נשלמו רמ"ח פקודין" ('תולדות יעקב יוסף לך לך). ועיין עוד בנושא 'אזמרה'.
187 רבי מנחם נחום ב"ר צבי טברסקי נולד בשנת תצ"ה (1735) באוקראינה. אביו היה מתלמידי הבעש"ט הראשונים, וגם הוא זכה לקירבתו. ולאחר פטירתו היה לתלמידו של רבי דב בר ממזריטש. והוא מייסדה של חסידות טשרנוביל.
188 וב'מכתב מאליהו' חלק ב' עמ' 34 מבאר הרב דסלר זצ"ל את אותה בחינה של הנהגה, רק במדרגה גבוהה יותר.
189 "יסוד האש ממנו נמשכת הגאווה הנקראת גסות הרוח להיותו היסוד הקל וגבוה מכולם. ובכללה הכעס, כי מפני הגאווה מתכעס האדם כשאין עושים רצונו, ואילו היה שפל רוח ומכיר חסרונו לא היה מתכעס כלל, נמצא כי הגאווה והכעס מדה אחת הם" ('שערי קדושה').
190 לקמן יתבארו הדברים ביתר ביאור.
191 פירוש, כאשר האדם מחליט לעבוד 'לשמה'.
192 "כּל אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ לַעֲשׂוֹת בְּכחֲךָ עֲשֵׂה כִּי אֵין מַעֲשֶׂה וְחֶשְׁבּוֹן וְדַעַת וְחָכְמָה בִּשְׁאוֹל אֲשֶׁר אַתָּה הלֵךְ שָׁמָּה" (קהלת ט' י') מבאר רש"י - "כל אשר תמצא ידך לעשות - רצון קונך בעוד שאתה בכחך עשה:
כי אין מעשה וגו' בשאול - לזכותך מִשתמות (כאשר תמות) ואם עשית כן, אין לך שום חשבון בשאול שתדאג ממנו...".
193 כל אדם שעושה עם עצמו חשבון נפש מידי פעם, צריך לברר לעצמו את הדבר, אפילו אם כלפי חוץ נראה שהתקדם, למשל אם התמנה להיות מוסר שיעור או 'ראש כולל' או כל תפקיד מכובד אחר מחמת כישוריו.
194 עיין לקמן בנושא 'אמונה והשוואת הצורה'.
195 יהי רצון שלא נבוא לידי נסיונות ולא לידי ביזיונות, אמן כן יהי רצון.
196 עיין לעיל בנושא 'מדת האמת'.
197 על כן תיקנו לנו חז"ל לברך בשם ומלכות, בשחרית 'הבוחר בעמו ישראל באהבה'. ובערבית, 'אוהב את עמו ישראל'.
198 'ברכת שלום', ספרו של בנו בכורו וממשיך דרכו של בעל 'הסולם' זצ"ל.
199 עיין מקור הדברים בנושא 'הקשר בין הנתינה לאמונה'.
200 עיין לקמן בנושא 'אזמרה'.
201 פרקי אבות ה' יא', ועיין לעיל בנושא 'תשלך אמת ארצה' סיפור אישי.
202 משנה ברורה (קד' ס"ק ט'), "והיינו בתחנונים שלאחר התפילה". ועיין עוד ברבינו יהונתן מלוניל. ומובא בהלכה שבתחנונים לאחר התפילה, עונה קדיש וקדושה וכו'. והחוששים להפסיד מעלת ה'חזרה', אומר ה'בן איש חי' (שנה א' כי תשא ו'): "שגם תפילתו תהיה שלמה בסוד החזרה מאחר שנכללת עם תפילת אותו ציבור" (עיין שם).
203 היה אפשר לטעות ולומר שדברים אלו סותרים את 'הלכות כף זכות', שהרי ההלכה אומרת באדם רשע, את המעשה הנראה כ'זכות' תפרש ותטה ל'חובה' ("שאם הוא רשע מצוה לדון אותו לרע, כדכתיב [משלי כא, יב] מסלף רשעים לרע" - קרבן אהרן קדושים ב' ד'), אלא שר' נחמן מברסלב זצ"ל מחדש, שאפילו באדם המוגדר רשע, לחפש בו עצמו דבר טוב וזכות.
204 ולא שנוטל ח"ו מהרשע את הבחירה, אלא מעלה לו את נקודת הבחירה למקום גבוה יותר, כגון שמקבל יותר אפשרויות, הרהורי תשובה וכד', והרבה כגון זה בספרי 'מכתב מאליהו'.
205 דהיינו רצון פנימי לעשות את רצון ה'. עיין לקמן בנושא 'אמונה והשוואת הצורה' שכל יהודי נולד עם נקודה פנימית טהורה - לשמה, בבחינת "וכופין אותו עד שיאמר רוצה אני".
206 לקוטי הלכות 'תחומים' הלכה ו' אות טו'.
207 התלמוד ירושלמי (קדושין פרק א' הלכה ט') מחלק, שדווקא בעולם הזה די במלאך אחד, אם כי לעולם הבא צריך רוב זכויות.
208 'אחר' הוא כינוי לאלישע בן אבויה, רבו של רבי מאיר בעל הנס, שיצא לתרבות רעה לאחר שנכנס לפרד"ס ונפגע, כמובא במסכת חגיגה דף טו.
209 שהרי ידוע שגם לרב היתה אשה קשה.
210 ותרצו התוספות, שהשמחה של רב ברונא היתה על שזכה לסמוך גאולה לתפילה בותיקין, בנץ החמה.