סוד לימדו אותנו חז"ל155: "...אמר רבי אליעזר, אם נעשה הדין למטה, אין הדין נעשה למעלה, ואם לא נעשה הדין למטה, הדין נעשה למעלה".
משמעות הדברים, כאשר בית דין עושים דין אמת או כאשר האדם עושה דין לעצמו, דהיינו חשבון נפש וחוזר בתשובה על פגמיו וקלקוליו, ה' יתברך ברחמיו עובר מכיסא דין לכיסא רחמים ומתמתקים הדינים.
משל למה הדבר דומה? לממלכה ובה שרים הרבה, ובין השרים היה שר אחד החביב במיוחד על המלך, כמובן, שהתעוררות קנאת שאר השרים בממלכה היתה בלתי נמנעת.
כעבור זמן מה השר החביב נקלע ללחצים ולחובות גדולים בענייני ביתו, ובלי להמתין לאישורו של המלך לקח 'הלוואה' מאוצר המלכות. הדבר נודע לשאר השרים, וכמוצאי שלל רב החליטו לשתף את המלך, התכנסו כולם לאסיפת חרום, תכלית האסיפה, למצוא דרך איך להגיש לפני למלך את המידע על מעשה הבגידה, באופן שיגרום בוודאות להוצאתו להורג של השר החביב.
באותה עת, נקיפות מצפון חזקות תקפו את ליבו של השר על כך שמעל באמון המלך ועל כפיות הטובה למלך אשר היטיב לו ולבני משפחתו זמן רב כל כך, עד שליבו התמלא מבושה אשר גרמה להתעוררות גדולה של חרטה ותשובה, וברגשי אשם חזקים ובבכיות של צער ותחנונים ניצב לפני המלך להתוודות על הנעשה, המלך הבחין שהחרטה אמִתית ונובעת מעמקי ליבו, מיד פסק את דינו לסליחה וכפרה.
בעוד שהשר החביב יצא נכנסו שאר השרים 'לקודש' פנימה, ולאחר הקדמה ארוכה על חשיבות הנאמנות למלך ולממלכה והסכנה במעילה בנאמנות, הגישו את העובדות להפללת השר. תגובת המלך היתה מפתיעה, בחיוך עדין אמר: 'הכל כבר ידוע לי, העניין טופל, כולכם תחזרו מיד לתפקידכם'.
זהו שנאמר 'שיש דין למטה', דהיינו שאדם מתבונן בחסרונותיו ובפגמיו ומבקש לתקנם ע"י תשובה. 'אין דין למעלה', דהיינו הדין מתמתק בחסדים ואין פֵה לשום מקטרג לקטרג.
באופן כללי, שלב 'חשבון הנפש' בהתבודדות פירושו: פשפוש ומשמוש בעבר ובהווה ועשיית תשובה. רק צריך להזהר שהתשובה 'תניב פרות טובים' - התקרבות, ולא 'פירות באושים' - התרחקות, כי לפעמים אדם יכול ליפול ליאוש ועצבות מרוב הפגמים וחשבון הנפש. לכן בתחילת העבודה חשוב מאוד לא להתייחס כלל לעבר הרחוק, אלא לעשות תשובה על היממה האחרונה בלבד, להתחזק ולהתחיל מחדש, כ'תשובת הגר' מכאן ולהבא, בבחינת "חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ" (איכה ג' כג').
לדוגמא, אפשר להתחיל בתפילה קצרה כמו: "ריבונו של עולם, חטאתי עוויתי ופשעתי לפניך, אנא ה' יהי רצון מלפניך שתרחם עלי ותחזירני בתשובה לפניך, ותן לי כוחות שוב לא להיכשל, ותזכני ברגע זה (אפילו מאה פעמים ביום) לפתוח דף חדש".
ובזמנים שאדם חזק בדעתו, יוכל גם לפרט את חטאיו בשברון לב, ולא ח"ו בעצבות ויאוש.
כל אחד בהתבוננות פשוטה יוכל להבחין אם התשובה הולידה התחדשות ושמחה או ח"ו ההיפך156.
155 מדרש רבה דברים וכן עיין בליקוטי מוהר"ן טו'.
156 עיין לקמן בנושא 'שעת כושר'.