הנתינה מולידה אהבה

הורגלנו לחשוב, שהנתינה היא תולדה של האהבה, היות וטבע האדם לתת לאדם שהוא אוהב, וזה נכון. אמנם האם לאותה אהבה קָדְמָה נתינה, והנתינה היא שהולידה את האהבה בראשונה?


הרב דסלר זצ"ל ('מכתב מאליהו' א' 36) הגיע למסקנה חד-משמעית, ששורש ותולדת ה'אהבה' היא הנתינה, פירוש שנאהב את מי שניתן ונשפיע לו טובות בפועל. כי כך כתוב בחז"ל (במסכת 'דרך ארץ' זוטא פר' ב'): "אם חפץ אתה להדבק באהבת חברך - הוי נושא ונותן בטובתו".


אמנם קביעה זו צריכה ביאור, לכאורה מה החידוש בדברי חז"ל, שהרי בטבע המציאות רואים שהנתינה מולידה האהבה, היות והאדם בטבעו נקשר ואוהב את פרי מעשיו?

על פי היסודות שלמדנו בספר זה[1] צריכים לחלק את הנושא לשתי מדרגות והבחנות בכללות:

[1] עיין בתחילת 'קונטרס החסד' בדיבור המתחיל "ריענון קצר". 

הראשונה, 'נתינה' ששורשה נובע מאהבה עצמית ואנוכיות. 

 
השניה, 'נתינה' ששורשה נובע מנתינה המיוסדת על הכוונה ורצון להדמות לבורא יתברך.


על פי טבע, כאשר אדם עוסק בנתינה והשפעה לזולתו הוא מרגיש חיבור וקשר מיוחד לאותו אדם, ואפילו אם הנתינה תהיה לדומם, כגון בבניית בית, או לחי, כגון טיפול בחיית מחמד שבביתו, וכן לצומח, כגון טיפול בגינתו וכד', כי המשפיע יתחבר לפרי מעשיו.

מבאר הרב דסלר זצ"ל: המשפיע מרגיש כי חלק מעצמיותו נמצא בהם. זה אשר יתן לזולתו לא יאבד ממנו, אלא זו היא התפשטות עצמותו, כי ירגיש אשר חלק לו בחבירו, זה אשר נתן לו, והאדם אשר נראה לו זר, זה רק מפני שטרם נתן והיטיב עמו ('מכתב מאליהו' א' 37).

מוסיף הרב לבאר ('מכתב מאליהו' ג' 89): "שלמקום שנותן, נותן הוא עצמו, וממילא יאהב את המקבל כי הוא מוצא את עצמו כלול בו. ואם ירבה מאוד את חסדו עם רעהו, ימצא את כל עצמו כלול בו, ויאהבנו בבחינת 'כמוך' ממש, 'כמוך' בלי שום הפרש, כמו שכתב במסילת ישרים[2] שִׁוְיוֹן 'בלי שום הפרש'.

[2] "באה התורה וכללה כלל שהכל נכלל בו, (ויקרא יט): ואהבת לרעך כמוך, כמוך - בלי שום הפרש, כמוך - בלי חילוקים, בלי תחבולות ומזימות, כמוך - ממש" (מסילת ישרים פרק יא).


בטעם הדבר, לאחר העיון, נראה לומר, שהרב דסלר זצ"ל משתמש ביסוד הנפלא של 'השוואת הצורה', סוד ה'התדמות' שלמדנו[3] לומר, שבשיעור אותו 'חלק' 'מעצמיותו' שנכלל במקבל בשעת הנתינה, נוֹלֶדֶת האהבה ואחדות, בסוד 'השוואת הצורה', ה'התדמות' בין ה'נותן' ל'מקבל', היות ואותו 'חלק' כמוהו ממש.

 [3] בנושא 'השוואת הצורה'-'התדמות', עיין שם בהרחבה.

 

על פי זה, בעומק העניין נראה שצריך לחלק ולומר, שכאשר מדובר באופן ש'עצמותו' של הנותן מזוהה עם אנוכיותו, עם ה'רצון לקבל' שבו, כמו נתינתם של רוב בני העולם, האנוכיות גם 'תתפשט' ע"י אותה נתינה, ואמנם תוליד אהבה, רק שהיא תהיה 'אהבה התלויה בדבר', אהבה הבנויה על מֵנִיעַ אנוכי, כטבע הנותן, באופן שאם יתבטל המֵנִיעַ "תתפרק החבילה", בבחינת "בטל דבר בטלה האהבה" (פרקי אבות ה' טז').


והאופן השני יענה על מה ששאלנו בתחילה, מה החידוש בדברי חז"ל שאמרו: "אם חפץ אתה להדבק באהבת חברך - הוי נושא ונותן בטובתו", כי על פי היסודות שלמדנו נראה שחז"ל מדברים בנתינה במדרגה גבוהה יותר הנובעת מציווי אלוקי, נתינה עם כוונה ורצון אמִתי להדמות לבורא יתברך במטרה להגיע לדבקות ולתכלית, ובאופן זה, 'עצמיותו' של הנותן 'חלק לו בחבירו', תהייה מזוהה עם מדת ההשפעה שבו, בבחינת חלק א-לוה שבו, ונתינה כזו תוליד אהבה מעל הטבע, 'אהבה שאינה תלויה בדבר'[4].

[4] אמנם חייבים לדעת שכל הנאמר הוא בגדר השתדלות בלבד, והתוצאות מאיתו יתברך,  וה' יתן חן להולכים בתמים.


וכשיעור 'השתוות הצורה' שיעור האהבה.


תדע, אותה נתינה שנכללה ב'מקבל', בין אם הוא אדם, חי, צומח או דומם, הולידה אהבה לנותן בלבד, בסוד ההתדמות כנ"ל, אמנם כשהנתינה היא אמיתית ולבעל בחירה, אותו 'חלק', אותה הטבה ורצון טוב שנכנס לרשות 'המקבל' מעורר בו את מדת הנתינה הטבועה בו (בבחינת 'חלק א-לוה ממעל' שבו), להשיב טובה ותשלום לנותן, בבחינת "כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם" (משלי כז' יט'), ונמצא שגם המקבל נהפך לנותן ואוהב, והתוצאה, 'השוואת הצורה', אהבה הדדית בין ה'נותנים' הדומים[5].

[5] עיין עוד לקמן בנושא 'אהבת איש ואישה'.


שאלה נוספת, היסוד הנפלא שלימד אותנו הרב דסלר זצ"ל שלכל אהבה קדמה נתינה, כי 'הנתינה מולידה את האהבה', האם היא ברת-תוקף גם לגבי יוצאי חלצינו?


מספר הרב דסלר זצ"ל מעשה שראה, והנה הורים צעירים ראו את כל חמדת חייהם בבנם הקטן. ויהי בשעת חירום, ומלחמה פרצה במקום ההוא, ויברחו כולם משדה המלחמה, ויִקר המקרה, אשר האויבים הפרידו בין הדבקים, והאב עם בנו נשארו לצד האחד, והאם לצד השני. וכה נפרדו ביגונם וגעגועיהם כמה שנים, עד אשר שקטה המלחמה, והשלום שב אל מקומו, ויתוַעדו יחדיו בני המשפחה כולה וישמחו איש ברעהו מאוד. והנה פלא, לא יכלו לתקן את אשר חסר להם בזמנו. אהבת האב ובנו היתה יותר עמוקה ודבוקה מאהבת האם ובנה. היא הניחה אותו קטן, ותמצאהו גדול, ויהי בעיניה כאילו הוא אחר, עדיין היתה מתגעגעת אחר בנה הקטן שהניחה. אבל הן זה רק דמיון. ואיה הוא שורש הדבר? הוא, אשר האב אימן וגידל את הילד תחתיה, זהו אשר חסר, האהבה, תולדת הנתינה ('מכתב מאליהו' א' 36).


וכן החוש יעיד כיצד מתרקם קשר אהבה בין אמא ותינוקה הרך, אפילו עוד טרם שנולד, וזאת היות וכל חודשי ההיריון יחשבו כולם מסירות ונתינה אחת גדולה. ומאידך רואים שלא כך קשר האהבה של האבא עם הרך הנולד, שמכורח המציאות נתינתו קטנה מנתינת האִמא.


נמצא, שהנתינה מולידה אהבה, וכשיעור הנתינה כך שיעור האהבה, ואפילו האהבה הטבעית ביותר תלויה במדת הנתינה[6].

[6] אלא, שעם יוצאי חלצינו הנתינה היא טבעית לכן קל לפתח ולהוליד אהבה, אמנם להגיע לאהבה במדרגתה הגבוהה, ללא תנאים, גם עם נתינה לילדינו אנו צריכים להתגבר ולהשפיע מחמת ציווי הבורא שאמר: 'והלכת בדרכיו', ותתבונן בדבר על פי הנ"ל, כי ההשלכות הם טרומיות, בפרט בגיל מרד הנעורים.


במקום אחר ('מכתב מאליהו' ב' 123) מתבטא הרב דסלר זצ"ל בלשון מבוררת יותר, וכך לשונו: "האהבה תולדת הנדיבות". מובן הוא ש'נדיבות' ו'הכרח' הם שני דברים העומדים בסתירה, היות והנדיבות שייכת רק במקום שיש בחירה. והעניין הוא שרק הבוחר יגיע לידי אהבה, כי רק הוא יכול להתנדב ולתת כמידת בוראו.


התברר עוד, שהנתינה תוליד אהבה, רק ובתנאי שתבוא מתוך נדיבות ורצון טוב. 

 

נמצא למעשה, שבמערכות יחסים, בין בני זוג או הורים וילדים וכד', צריך למעט בעשיה ו'נתינה' הבאה בעקבות כפיה לא נעימה, שלא רק שלא תוליד אהבה, אלא אפילו אפשר שתוליד מרירות, סלידה וריחוק, באשר על כן טוב בכל מערכת יחסים, למעט ככל האפשר מדרישות ובקשות, וכאשר האילוץ גובר, צריך להשתדל שיהיה בהסברה ובצורה חכמה במטרה לעורר את 'הנתינה' מתוך נדיבות.


בדומה לכך גם בקיום תורה ומצוות, שהם בחינה מסויימת של נתינה לבורא יתברך[7], חשוב מאוד שקיומם יבוא ממקום של נדיבות ושמחה, לפיכך מחובתנו לעורר את האמונה המוחשית, שהַמְּצַוֶּה הוא אבינו אב הרחמן הרוצה בטובתנו הנצחית, ושכל רצונו יתברך שנקיים מצוותיו הוא רק עבור השלמתנו ותיקוננו, כדי שנוכל לקבל את ההטבה בשלימות, כי הוא יתברך הטוב השלם, שאינו בעל חסרון ח"ו הצריך הַשְׁלָמָה, לכן כל חפצו יתברך הוא רק בבחינת: 'רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצוות'.


שואל הרב שמחה כהן זצ"ל, בראייה שִטחית, היה נראה לכאורה לומר שהמקבל יאהב את הנותן יותר מאשר הנותן את המקבל, היות ולרשותו של המקבל התווסף דבר, ומהנותן נחסר.


אלא מהנלמד לעיל התברר, כי הנותן קיבל מעלה רוחנית הנובעת מ'כח הנתינה' ו'השוואת הצורה', אשר נחרתה באישיותו, והיא ההתדמות לבורא יתברך הטוב והמיטיב שהיא עצם הדבקות והתכלית ('הבית היהודי' 293).

 


  
 




   


   


   


   



   

[7] עיין לקמן בנושא 'אהבת ה'.